Kultura · Literatura

Jean Sasson „Wybór Jasminy”

100395732Książka poruszająca do tego stopnia, że n długi czas po jej przeczytaniu zostaje w pamięci. Historie kobiet, które spisała Jean Sasson nie tylko szokują i wzruszają, ale również otwierają oczy na bardzo ważne kwestie, których nie wolno lekceważyć.

Jasmina to młoda Libanka, która jest zupełnie inna niż jej rówieśnice. Dziewczyna od zawsze chciała prowadzić inne życie niż jej matka, babka, siostry czy kuzynki. Pragnęła poznać świat i przeżyć w życiu coś niesamowitego, dlatego też została stewardessą. Chociaż już dawno ukończyła dwadzieścia lat (a w kulturze muzułmańskiej oznacza to, że jest starą panną) nie myśli jeszcze o zamążpójściu. Pech chciał, że w sierpniu 1990 roku Jasmina przebywała w Kuwejcie, kiedy to Irak zaatakował ten kraj. Życie dziewczyny w jednej chwili zamieniło się w prawdziwe piekło.

W wyniku niefortunnych wydarzeń, Jasmina trafia do irackiego więzienia, gdzie zostaje niewolnicą skazaną na łaskę (lub niełaskę) żołnierzy. Poza nią, w niewoli znajdują się inne kobiety – każda z nich jest młoda i piękna, każda z nich jest seksualną zabawką irackich tyranów. Panuje tam tylko jedna zasada: każda z nich należy tylko i wyłącznie do jednego „pana”, który wykorzystuje ją seksualnie, torturuje i robi co tylko mu się podoba, gdy zaś się nią znudzi – zabija i szuka kolejnej ofiary. Jasmina została wybrana na „dziewczynę” kapitana, ale to wcale nie zmienia jej beznadziejnej sytuacji. Chociaż jest dorosła, nigdy nie pocałowała żadnego mężczyzny, tym bardziej nigdy nie uprawiała seksu. Jest pobożną muzułmanką, która szanuje wartości jakie niosą jej tradycje i obyczaje. Niestety Jasmina nie uniknęła losu pozostałych więźniarek i już od pierwszej nocy jest brutalnie gwałcona przez kapitana. Nawet jeśli nie ma z nią tyrana, to strach, ból, cierpienie są wszechobecne – w celach innych kobiet, z których dochodzą przerażające i ogłuszające krzyki. Kobieta za wszelką cenę pragnie przeżyć i uciec z tego miejsca. Gotowa jest na wszystko, by tylko wydostać się poza mury więzienia i pragnie opowiedzieć swoją historię. Wymyśla podstępny plan, który to (o dziwo) zaczyna działać. Tylko cena, jaką Jasmina musi zapłacić jest bardzo wysoka…

Nie mogę uwierzyć, że ludzie są zdolni do wyrządzenia takich krzywd innym ludziom. A dokładniej nie mieści mi się w głowie, dlaczego mężczyźni potrafią być tak brutalni wobec niewinnych kobiet. Dlaczego ten świat tak jest skonstruowany, że zawsze tam, gdzie toczy się wojna to kobiety padają ofiarami największego okrucieństwa? Na dodatek arabscy mężczyźni w tak okrutny sposób potraktowali arabskie kobiety wiedząc, że w ich religii takie zachowania są niedopuszczalne. Jest to obraz tego, jaki stosunek do kobiet (swoich kobiet) mają muzułmańscy mężczyźni. W pamięci wpisały mi się słowa Jasminy, która po jakimś czasie wykrzyczała, że chce zostać Żydówką, bo Żydzi nie wyrządzają krzywd swoim kobietom.

„Wybór Jasminy” to tragiczny obraz niewinnych kobiet, które bezpodstawnie stały się seksualnymi niewolnicami. To również opowieść o walce i zachowaniu godności w obliczu niewyobrażalnego okrucieństwa. Przyznam szczerze, że zanim zagłębiłam się w lekturę tej książki, spodziewałam się czegoś innego. Kiedy wciągnęłam się w lekturę, nie mogłam uwierzyć w to, co zostało tam opisane. Tym bardziej, że historie te wydarzyły się naprawdę. Szok, niedowierzanie, gniew, smutek, współczucie – te uczucia towarzyszyły mi w trakcie czytania tej opowieści. Do tej pory nie mogę się otrząsnąć i uwierzyć w to, co przeczytałam. Przez cały czas włos jeżył mi się na głowie, cierpiałam i przeżywałam wszystko razem z bohaterkami, a serce ściskało mi się z bólu. Jest to opowieść szczera i prawdziwa do bólu, dlatego też każdy z nas powinien przeczytać tę książkę  autorstwa Jean Sasson.

Recenzja została napisana na potrzeby portalu http://www.kulturaonline.pl

Dodaj komentarz